Trillingen veroorzaken lichamelijk klachten
De klachten ontstaan als de duur van de trillingsbelasting te lang en de hevigheid van de trillingen te hoog is. Daarom is de Europese richtlijn over blootstelling aan trillingsbelasting geïmplementeerd in de Nederlandse regelgeving. De richtlijn geeft minimumvoorschriften voor bescherming tegen overmatige blootstelling aan trillingen op de arbeidsplaats.
Verbeterde arbeidsomstandigheden
Ter bevordering van de arbeidsomstandigheden van de heftruckchauffeurs is het daarom belangrijk om deze trillingen tot een minimum te beperken. Ter plaatse van voegovergangen in vloeren van magazijnen en distributiecentra ervaren heftruckchauffeurs vaak te veel schokken en trillingen. Door een vlakke voegovergang te realiseren worden schokken en trillingen hier voorkomen. Door toepassing van een extreem vlak dilatatieprofiel kan een volledig trillingvrije voegovergang worden gegarandeerd.
Vlak dilatatieprofiel voorkomt tevens beschadigingen
Ook ter voorkoming van beschadiging aan de vloer ter plaatse van de voegovergangen is het van groot belang om een correct type dilatatieprofiel toe te passen. De hef-, pallet- en reachtrucks van tegenwoordig zijn veelal uitgevoerd met harde kunststof wielen. Door de grote wieldruk ontstaan vaak beschadigingen aan de betonnen vloer bij de voegovergangen. Het begint vaak met een kleine beschadiging die in de loop van de tijd kan uitmonden in complete gaten in de vloer. Dit zorgt natuurlijk ook weer voor klachten bij de heftruckchauffeurs.
De gevolgen van de beschadiging aan de vloer zijn onder andere:
- Steeds terugkerende reparatiekosten aan de vloer vanwege losliggende hoeklijnen
- Vloeren die vanwege de reparatie niet benut kunnen worden
- Steeds terugkerende reparatiekosten aan de interne transportmiddelen
- Nek-, rug- en zelfs nierproblemen bij heftruckchauffeurs
- Afvallende lading of beschadiging van de lading
- Geluidoverlast van de transportmiddelen
Zaak is dus dat er een dilatatieprofiel wordt gekozen dat aan alle voorschriften, normen en eisen voldoet met betrekking tot vervoer in logistieke ruimten. Met ruim 40 jaar ervaring op het gebied van dilatatieprofielen adviseren wij u graag in de keuze van het juiste type dilatatieprofiel.