Airtight dakvoetisolatie
Door de hoge eisen die worden gesteld aan de luchtdichtheid van gebouwen, is het van belang om luchtlekken in de constructie te voorkomen. De dakvoet veroorzaakt vaak een groot luchtlek en daar bieden wij nu een oplossing om bij de dakvoet de ruimte achter de muurplaat goed op te vullen en af te sluiten. De Airtight dakvoetisolatie wordt aangebracht vóórdat een prefab kap wordt aangebracht waardoor meerdere problemen bij de dakvoet worden opgelost.
Prefab kappen zijn niet meer weg te denken in de bouw. Nieuwe daken, zoals scharnierkappen, worden direct op muurplaten gehesen. Een constructief knooppunt dat aan hoge eisen moet voldoen. Zo moet de dakvoet over de volle breedte van het dak luchtdicht zijn en een grote warmteweerstand hebben. Dit zijn zware eisen voor een ruw en grof bouwonderdeel. Vooral omdat de omstandigheden waaronder de prefab kappen worden geplaatst zeer wisselend zijn. Praktijkmetingen wijzen uit dat de dakvoet met afstand het grootste lucht- en warmtelek vormt in de woningbouw. Vervelend, want eenmaal gerealiseerd is ook het lek dat het moeilijkst te herstellen is. Met dit gegeven zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing, op meerdere bouwplaatsen is in overleg met betrokkenen een idee uitgewerkt.
In eerste instantie is vooral gekeken naar de praktische uitvoerbaarheid, logisch want een succesvolle oplossing staat of valt met de uitvoering. Wanneer de muurplaat eenmaal is gesteld en bevestigd, wordt de gesealde Airtight dakvoetisolatie op de muurplaat geniet. De aangebrachte Airtight dakvoetisolatie kan in afwachting van de kap makkelijk enkele weken aan weer en wind worden blootgesteld. Bij het plaatsen van het dak is de aansluiting
in één keer lucht- en warmtedicht, eventueel bijstellen door ‘aanschuiven’ is daarbij nog mogelijk. Door de besparing in arbeidstijd is de oplossing ook nog eens betaalbaar.
Adviesbureau Nieman kent als geen ander het belang van een goed uitgevoerd detail en heeft daarom de uitvoerbaarheid beoordeeld. Met name de mogelijkheid om ‘te schuiven’, waardoor segmenten onderling beter aansluiten, werd als positief ervaren. SHR Wageningen heeft tot slot in het laboratorium de luchtdichtheid gemeten, waarbij de conclusie kan worden getrokken dat klasse 3 kan worden bereikt, zonder toepassing van PUR-schuim of rubberprofielen.
De dakvoet hoeft, doortoepassing van de Airtight dakvoetisolatie, niet langer het grootste luchtlek te zijn.
Heeft u behoefte aan vakkundige kennis, gerichte advisering en oplossingen en zoekt u een oplossing voor uw bouwproject? Neem dan contact met mij op. Ik ga graag de samenwerking met u aan om te kijken op welke wijze Mavotrans u van dienst kan zijn bij uw project.